Sunday, June 14, 2009

Kesilapan adalah Ilmu

Ramai di antara kita (termasuk saya) hari yang takut melakukan kesilapan. Natijahnya kita takut mencuba sesuatu yang baru. Tetapi hakikatnya, kesilapan itu sebenarnya adalah satu ilmu baru bagi kita jika kita pandai mengambil iktibar daripadanya.

Jika kita ingin mencuba sesuatu perkara yang baru, setelah mempertimbangkan segala faktor, jangan takut untuk melangkah kerana setiap langkah adalah ilmu yang baru. Bagi yang telah melakukan kesilapan tertentu, berhati2 agar kita tidak melakukan kesilapan yang sama berulangkali. Jika kita melakukan kesilapan yang sama berulangkali, bermakna kita rugi kerana kita tidak mengambil pengajaran daripada kesilapan tersebut. Apatah lagi jika kita seorang muslim, Nabi Muhammad saw melarang kita melakukan kesilapan yang sama dua kali sebagaimana sabda baginda:

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
ari Nabi saw., beliau bersabda: Seorang mukmin tidak boleh dua kali jatuh dalam lubang yang sama. (Shahih Muslim No.5317)

Biarlah kesilapan kedua yang kita lakukan adalah kesilapan yang lain supaya ada peningkatan dalam pembelajaran hidup kita. Mudah2an kita sama2 dapat mengambil pengajaran.. Amin!! :)

http://www.klikjutawan.com/recommends/rahsiajutawan2009

No comments: